Rady k epidemii Covid-19

Vážení pacienti, v aktuální situaci bychom Vám rádi nabídli alespoň několik rad, ke zvládnutí nadcházejících dní:

  1. Prožívat strach, obavy a nervozitu je normální – nepotlačujte své emoce, netvařte se, že neexistují. Emoce nám pomáhají přežít a jsou přirozenou součástí života.
  2. Nebuďte nepřátelští a negativističtí – myslete pozitivně, buďte milí a ohleduplní k sobě, Vašim blízkým a svému okolí. Sdílejte s okolím svou radost a dobré zprávy – emoce jsou „nakažlivé“.
  3. Pečujte o sebe a své okolí a zůstaňte zdraví. Snažte se udržet si zdravý životní styl – zajídat či zapíjet alkoholem stres není nejlepší nápad. Nedávejte svému tělu a mysli záminku myslet si, že jste nemocní.
  4. Buďte si vzájemně oporou – věnujte pozornost svému okolí, zůstaňte v kontaktu, pište si zprávy, telefonujte. Zajímejte se o své nejbližších a ty nejzranitelnější (seniory a děti) – využijte vzniklý prostor pro sebe navzájem.
  5. Dbejte o dobré sociální kontakty, podporujte svou sociální síť a komunitu.
  6. Věnujte pozornost věcem, na které nebyl dlouho čas (opravte rozbité věci, ukliďte dlouho neuklizené) a zapojte i ostatní.
  7. Vězte, že nepříznivé okolnosti spouštějí pozitivní změny – buďte trpělivý a důvěřujte.
  8. Nespěchejte! Je třeba se adaptovat na nové podmínky, dejte si čas, netlačte na sebe a nevytvářejte tak další pocit tlaku.
  9. Informace si dávkujte postupně – věnujte se i věcem, které Vás dokáží rozptýlit a rozesmát.
  10. Buďte citliví k sobě a svému okolí!

Těm z Vás, kteří disponují „chytrým“ telefonem doporučujeme ke stažení aplikaci Nepanikař, která Vám může pomoci zvládnout akutní úzkost či napětí.

Přečtěte si i následující doporučení klinických psychologů pro veřejnost – dostupné zde.

Hodit se může i desatero pro úzkostné pacienty, které stáhnete zde, případně lze využít publikací dostupných pod záložkou praktické.

Níže naleznete některé užitečné soubory ke stažení: